Spinat er øjnenes pensionsopsparing

Næsten hver anden person over 70 år får alderspletter på nethinden, og det kan være voldsomt generende. I stedet for et klart billede ser man et billede med slørede plamager flere steder, som hvis man havde fotograferet med mudder og skidt på en kameralinse.
Grå stær er en beslægtet øjenlidelse, som også rammer rigtigt mange ældre danskere. Synet bliver sløret, så man får svært ved at læse og se personer tydeligt. Hvert år bliver 40.000 danskere opereret for grå stær – og det er vel at mærke kun de tilfælde, der er så slemme, at folk indvilliger i en operation.
- Både AMD og grå stær opstår, fordi øjet udsættes for skadelig blå stråling fra sollyset. Næringsstofferne lutein og zeaxantin, der findes naturligt i øjet, fungerer lidt som en indbygget solbrille, der filtrerer mange af de skadelige blå stråler fra. Men problemet er, at lutein og zeaxantin-niveauet falder i takt med alderen. I raske øjne bliver det faktisk halveret fra 25 års alderen til 50 års alderen.

Kost har en tydelig effekt

Man kan gøre meget selv for at mindske risikoen for grå stær og AMD. Udover at huske solbrillerne kan man sørge for at spise rigtigt. Det handler ikke om en total kostomlægning, men blot om at huske de to næringsstoffer, som øjet mangler.
- Vi indtager simpelthen ikke nok lutein og zeaxantin i kosten, og det er desværre med til langsomt at ødelægge vores syn. Kost har en tydelig effekt på vores syn. Flere undersøgelser har vist, at hvis man spiser mere lutein og xeazantin, så får man færre problemer med grå stær og AMD. Enten kan man holde det helt væk, eller også får man det i betydeligt mindre omfang.

Vælg spinat frem for icebergsalat

- Det er altid godt at spise frugt og grønt, fordi kroppen og dermed også øjnene er afhængige af at få vitaminer og mineraler. Men det er især de grove grøntsager som spidskål, grønkål, rosenkål, broccoli og ikke mindst spinat, der har en gevinst i forhold til de aldersrelaterede synslidelser.
Lutein og zeaxantin findes nemlig i store mængder i spinat. Man skal have omkring 5 milligram om dagen for at fastholde et normalt niveau af de to næringsstoffer i øjet. Hvis man kun skulle have det fra spinat, ville man i gennemsnit skulle spise ca. 40 gram om dagen for at få de 5 milligram. Til sammenligning ville man skulle spise mere end 1,5 kg icebergsalat om dagen for at opnå samme effekt.

Vi tænker ikke på at fremtidssikre vores syn

Omega-3-fedtsyrer, som bl.a. findes i fede fisk, har også en god effekt på synet. Er man ikke så glad for at spise fisk, er fiskeolie som piller en rigtig god idé. Det kan du blandt andet købe hos os næste gang du skal hente dine kontaktlinser. Derudover kan man få et godt skud lutein og zeaxantin ved at spise æg fra fritgående høns, der har haft adgang til grøn kost. Endelig kan man vælge at købe lutein og zeaxantin som kosttilskud.
- Det kræver faktisk ikke så meget at gøre en indsats for sine øjne senere i livet. Problemet er, at man ikke kan forestille sig konsekvensen, fordi den først slår igennem, når man er 60-70 år. Det er lidt ligesom en pensionsopsparing. Jo tidligere man begynder, jo mere lønner det sig senere i livet, slutter Bo Lauenborg.